חדשות

גם בקיץ: תפוסות מלאות במחלקות הפנימיות ומחסור בתקנים

יו"ר האיגוד לרפואה פנימית: "התקנים שניתנו בקורונה לפנימיות, והיו טיפה בים, נלקחים מאיתנו היום" | פרופ' אליס מזהיר: "רפורמת בחירת בתיה"ח תמוטט את הפנימיות" | משרד הבריאות: "מודל התמרוץ לפנימיות מקרטע"

אשפוז במחלקה פנימית. צילום: איגוד הפנימאים

בדיון שנערך אתמול (ב') בוועדת הבריאות בנושא העומס במחלקות הפנימיות בבתי החולים, הוצגו אחוזי תפוסה גבוהים במחלקות פנימיות רבות. בדיון עלה גם מספר התקנים המומלץ על פי ועדת טור-כספא לעומת המצב בשטח.

דיון הפגרה שעסק במצוקה במחלקות הפנימיות נערך ביוזמת ח"כ ארז מלול (ש"ס) ובו עלה מנתוני משרד הבריאות כי נכון להיום, התפוסה במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון היא 133%, ירידה לעומת אתמול עם 141%. בכל השבוע האחרון, אחוזי התפוסה בבית חולים זה היו דומים ולא ירדו מ-112%. במחלקה הפנימית ב"הדסה הר הצופים" עומדת היום התפוסה על 116% וכך כמעט בכל השבוע האחרון, וב"קפלן" - 113%.

יו"ר ועדת הבריאות ח"כ אוריאל בוסו אמר בדיון כי "הגיעה העת לחשבון נפש מערכתי. יש בארץ 108 מחלקות פנימיות לאשפוז עם למעלה ממיליון מאושפזים בשנה. אתמול עשינו היסטוריה והכנסנו לספר החוקים מקצוע חדש - עמית רופא, שייתן מענה למצוקה". עוד אמר כי הוא מצפה ממשרד הבריאות להסבה מסודרת של המחלקות.

יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית, פרופ' אבישי אליס, הדגיש שמדובר בבעיה לאומית. מחלקות פנימיות הן הבסיס של בתי החולים והן עמוסות גם בשעות חירום וגם בימים כתיקונם כפל כפליים. "בבתי החולים בפריפריה יש פחות מ-12 תקנים בממוצע, בעוד שוועדת טור כספא דיברה על 16 תקנים, לפני הקורונה. זה פער גדול, שעדיין לא נסגר", אמר.

לפני כשנתיים התחייב משרד הבריאות ליישם את המלצות ועדת טור כספא הנוגעות לתוספת תקנים למחלקות הפנימיות ובינוי מחלקות נוספות בבתי החולים ולדברי נציגת משרד הבריאות, ד"ר ענבר צוקר, "קצב יישום ההמלצות נקבע לפי כמות המשאבים המוקנית. ניתנו תוספות תקנים של 200 רופאים פנימיים, 576 תקנים לסיעוד, וגם באשר ל-150 תקנים של מקצועות הבריאות שניתנו בקורונה היתה הנחיה של משרד הבריאות להשאיר אותם במחלקות הפנימיות. לפי הדיווחים שקיבלנו, כל התקנים הוסבו למחלקות הפנימיות".

פרופ' אליס חלק על דבריה ואמר: "בתקופת הקורונה, כל מחלקה פנימית בארץ קיבלה רק תקן אחד, או תקן וחצי. זה טיפה בים ועכשיו לוקחים את זה בחלק מהמקומות. התקנים שניתנו בקורונה למחלקות הפנימיות התחלקו בעצם לפי שיקול דעת של כל מנהל בית חולים והיום הם נלקחים".

ב-1 בספטמבר תצא לדרך רפורמת הבריאות, הצפויה להגדיל את אפשרויות הבחירה של המטופל, לאפשר חופש רחב יותר בבחירת בית החולים ולהבטיח את שיפור השירות והזמינות הניתנים למטופלים. פרופ' אליס אמר בהקשר לכך: "המחלקות הפנימיות תקרוסנה ב-2 בספטמבר. לא יהי מי שיעבוד שם למחרת בבוקר".

נציגת משרד הבריאות ד"ר צוקר הזכירה את מודל התמרוץ שפורסם בספטמבר 2022 בסך של 90 מיליון שקל בעבור שירות אשפוז במחלקות הפנימיות: "הכסף נמצא. אנחנו מחכים לדיווחים מבתי החולים שעובדים על אפיון הדו"ח ופיתוח מערכות לשם הפקתו. אלה לא נתונים שניתן לשלוף בלחיצת כפתור. עד כה קיבלנו דיווחים משני בתי חולים".

ד"ר אילן זלינגר מקופת החולים כללית אמר "אנחנו נערכים להכנת הנתונים ומוכנים להגיש אותם בספטמבר." היו"ר בוסו דרש ממשרד הבריאות לדווח לוועדה על התקדמות מודל התמרוץ מדי שלושה חודשים.

בדיון שיתף מנסיונו ד"ר נפתלי גרוס, רופא מתמחה ברפואה פנימית: "שש-שבע פעמים בחודש, בשעה 16:00, אני נשאר לבד בתורנות עם רופא מתמחה וסטאז'ר. בתורנויות כאלו אני מרגיש שאני מכבה שריפות. יש ימים שאני בתנאי אי ספיקה של המערכת במשך 26 שעות". ד"ר גרוס המשיך ושאל: "איפה זה סביר שרופאים צריכים לעבוד 26 שעות רצוף, כשמצופה ממנו להיות אחראי על חיי אדם? למרות הזעקות שלנו המתמחים, הממשלה נכנעה להסתדרות וקיצרו את התורנות ל-21 שעות".

מנהל אשפוזי בית בקופת החולים מאוחדת יובל וייס דיבר על הביקוש שעולה על ההיצע ואמר: "מאז שהתקבלה החלטה על בניית בית חולים באשדוד, עברו 14 שנים. היום הוא כבר לא מספיק לתושבים באזור. אחד הפתרונות הוא אשפוזי בית. אנחנו חושבים שאפשר להעביר לאשפוזי בית 25% ממאושפזי המחלקות. פתרון כזה יצריך רופא פנימאי שיעבור בשישה בתי מטופלים ביום. זה פתרון יקר ולא פשוט בכלל". פרופ' אליס הציג הערכה שונה: "אשפוז בית הוא פתרון חשוב, אבל לא פתרון קסם. זה מתאים רק ל-10% מהמאושפזים".

מנהל תחום תכנון כוח אדם במשרד הבריאות אלכסיי בלינסקי ציין כי נדרש תכנון לאומי של כל ההתמחויות. לדבריו, "כל מקצוע חושב שהוא במחסור ואם רק נוסיף תקנים, הבעיה תיפתר. כך גם אצל רופאים מרדימים, גריאטרים וכו'. אנחנו מנסים לעשות במשרד תכנון לאומי של כל ההתמחויות. היום, הכסף שמועבר לבתי החולים נתון לשיקולו של המנהל ולא לטובת מקומות ההכשרה".

נושאים קשורים:  מחלקות פנימיות,  ועדת טור כספא,  חדשות,  פרופ' אבישי אליס,  ועדת הבריאות בכנסת,  רפואה פנימית
תגובות
אנונימי/ת
02.08.2023, 20:04

מערכת הבריאות קורסת ! חולים שוכבים בפרוזדורים 365 ימים בשנה, וגם במחלקות כמו אונקולוגיה. חמור מכך, זה גם לא חדש, וצפוי עם הזדקנות האוכלוסיה רק להחמיר. חייבים עוד מחלקות, עוד רופאים, עוד אחים ואחיות, עוד צוותים פרה רפואיים, בקיצור - חייבים עוד המון צוותים, תקנים, מיטות ומרפאות, ולא מחר אלא שלשום

נער הייתי וגם זקנתי.
פנימאי כבר כמעט 50 שנה.
ותאמינו לי לא הרבה השתנה בממלכה הפנימית בעשרות השנים האחרונות.
תמיד עומס יתר וחוסר בתקנים.
כנראה לא עתיד להשתנות כי הפנימיות תמיד יקבלו חולה קשה מהמיון.ולעולם לא יסגרו השער בנימוק של אין מקום.
ולכן לכל האלה שלמעלה ומחליטים עבורנו לא ממש איכפת.
(0שאלו את אבישי אליס)

אנונימי/ת
03.08.2023, 14:17

אין תקנים=אין עבודה לרופאים=רופאים יורדים למדינות שכן רוצות אותם....