מחקרים

תפקידה של הדמייה מולקולרית בטיפול מותאם אישית בסרטן שד

במאמר מוצגים ממצאים העוסקים בסמנים ביולוגיים שונים היכולים באופן לא פולשני לסייע בהערכת תגובה לטיפול וטיוב הטיפול בסרטן שד

15.12.2022, 15:24

"אונקולוגיה מותאמת אישית" מאפשרת מתן תרופות ספציפיות בהתאם לביולוגיה של הטיפול, לחזות ולהעריך מוקדם את התגובה לטיפול ולאפשר שינוי של הטיפול במידת הצורך. לפיכך, המטרה העיקרית של אונקולוגיה מותאמת אישית היא לתת תרופות בעלות יעילות מקסימלית תוך הקטנת תופעות הלוואי למינימום.

במאמר שפורסם בכתב העת Cancer Imaging חוקרים סקרו חידושים בתחום ההדמיה המולקולרית הקשורים לטיוב הטיפול בחולות סרטן שד. הדמיה מולקולית מאפשרת לאתר באופן לא פולשני סמנים ביולוגיים בעלי חשיבות קלינית. הכותבים התמקדו במיוחד בסמנים ביולוגיים בבדיקות PET המאפשרים הערכת תגובה לטיפול והמנבאים את תוצאות הטיפול.

במאמר מוצגים ממצאים העוסקים בסמן 2-18fluoro-2-deoxy-D-glucose, סמן של מטבוליזם גלוקוז תאי. סמן זה יכול לסייע בניבוי תגובה מוקדמת לטיפול. בנוסף, נסקרים במאמר סמנים נוספים כדוגמת קולטנים לסטרואידים, קולטנים לאסטרוגן פרוגסטרון, קולטן ה-HER2, סמנים של פרוליפרציה תאית ומטבוליזם של חומצות אמינו.

לסיכום, הערכה לא פולשנית של סמנים ביולוגיים באמצעות בדיקות הדמייה מהווה אסטרטגיה מבטיחה בניהול של חולי סרטן בכלל וחולות סרטן שד בפרט.

מקור:

Edmonds, C.E., O’Brien, S.R., Mankoff, D.A. et al. Novel applications of molecular imaging to guide breast cancer therapy. Cancer Imaging 22, 31 (2022). https://doi.org/10.1186/s40644-022-00468-0

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן שד,  הדמיה,  רפואה מותאמת אישית,  ניבוי תגובה
תגובות