דעות

מצוינות ועליבות, זו לצד זו, באותה מערכת בריאות

המדינה צמחה והתפתחה, גם הצרכים והיכולות גדלו, אך מערכת הבריאות קטנה עליה. כמו גבר בן 70 הנאלץ ללבוש עדיין את חליפת בר המצווה שלו

"חסרות מיטות? ממש לא - חסרים תקני רופאים ואחיות שהוצמדו בשנות ה-70 לרהיט הנקרא מיטה בבית חולים"

שישי בבוקר. חדר ניתוח מספר 3 ב"שיבא". בחדר תשעה אנשי צוות. שלושה נולדו בישראל, חמישה במדינות בריה"מ לשעבר, אחד באתיופיה. שבעה יהודים, נוצריה אחת ומוסלמי אחד. כולם התכנסו לניתוח הוצאת גידול מוחי ממאיר. שלושה מנתחים, שני מרדימים, שתי אחיות, נוירופיזיולוג אחד, וטכנאי חדר ניתוח. שלושה רופאים מומחים, שני רופאים מתמחים. שלושה מהמשתתפים עבדו גם בלילה. החולה ערה, כדי לוודא שהוצאת הגידול לא תפגע ביכולתה לדבר ולזוז. בחדר ציוד בשווי מיליוני שקלים, המתקדם מסוגו  בעולם, שנועד לסייע בהבאת החולה לחוף מבטחים. גאווה ישראלית.

באותה שעה, בחדר המיון, 83 מטופלים (המון) הגיעו בשל כאבים בחזה, בבטן, בראש, או שנפגעו בתאונות דרכים. חלקם יעברו בירור שיגלה זיהום, חלקם מתחילים מסע של גילוי וטיפול בסרטן, וחלקם ילכו הביתה רגועים לאחר הבירור הראשוני. 16 מבין המטופלים נמצאים במיון כבר שמונה שעות וחלקם אף 15, כי אין כבר מקום גם במסדרונות. במחלקה הפנימית שוכבים 45 חולים - יש מקום ל-34, אבל אין ברירה ויש מסדרון. 14 מהם התקבלו ב-24 השעות האחרונות. 14 חולים שצריכים להעריך, לקבוע תכנית טיפול ולהיות ערניים שהוא אכן יעיל ונכון. ו... יש את החולים שהתקבלו אתמול ושלשום. במחלקה הנוירוכירורגית מאושפזים 41 חולים - גם כאן שוכבים חולים במסדרון. אחוז התפוסה הממוצע בחודש ינואר היה 117% ולא לכל החולים אחרי ניתוח יש מיטה בחדר כך שחלקם נהנים מהנוף הנשקף מהחלון בקצה המסדרון.

אותה מערכת בריאות. מצוינות ועליבות זו לצד זו. מדינה שצמחה והתפתחה, צרכים ויכולות שגדלו, ומערכת בריאות שקטנה עליה. כמו גבר בן 70, הנאלץ ללבוש עדיין את חליפת בר המצווה.

חסרות מיטות? ממש לא - חסרים תקני רופאים ואחיות שהוצמדו בשנות ה-70 לרהיט הנקרא מיטה בבית חולים - כן, 'אז' עוד ניצבו כל המיטות בחדרים. 'אז' היה משך האשפוז הממוצע של כל חולה שישה ימים. היום ירדנו לארבעה ובחלק מהמחלקות אף ליומיים וחצי. מספר החולים השוכב היום על אותה מיטה גדל, אבל לא תקן האחיות והרופאים המטפלים בהם.

המסע הארוך של 13 שנים שעוברים כל אחת ואחד מאיתנו בהכנות לעמידה ברף הכניסה לבית הספר לרפואה, בלימודים הארוכים, בסטאז', בהתמחות, עד שאנו יוצאים לחיים האמיתיים כמומחיות ומומחים, בהתמקצעות בחו"ל, בלימוד ובהתעדכנות - לא נגמר, ואנחנו מרגישים שהמדינה לוקחת אותנו כמובנים מאליהם.

נכון, המספרים על מחשבי התפוקות מקבלים סימונים ירוקים: השנה אשפזנו יותר חולים, עשינו יותר ניתוחים, ראינו יותר חולים במרפאות - באוצר מוחאים כפיים ומריעים בקול: "מערכת הבריאות שלנו יעילה!". נהדר, לא?

אז זהו, שממש לא. בסקר השחיקה שערך משרד הבריאות מתברר שהרופאות והרופאים עומדים בראש טבלת השחיקה. אחריהם האחיות. כשפורטים את היומיום שלנו לרכיביו: הרצון לטפל בכל הפונים לעזרתנו, הרצון להתעמק, להבין, להתייחס, להסביר, לא לטעות, לתת את הטיפול הנכון, וגם לחבק ולהכיל את הקושי, הצער, ההתמודדות ולעתים הכישלון שלנו בהתגברות על המחלה של מטופלינו – הופכים את המשימה לקשה יותר ואולי לבלתי אפשרית.

ועדה ציבורית בעקבות מקרי ההתאבדות ב"סורוקה" היא בבחינת טיפול ציני באמצעות פלסטר. "סורוקה" היא הקנרית המתריעה במעמקי המכרה שהחמצן במערכת הבריאות נגמר. צריך ועדת חקירה ממלכתית שתחקור את כלל מערכת הבריאות!

(המאמר התפרסם לראשונה ב"דה מרקר")

נושאים קשורים:  דעות,  ד''ר זאב פלדמן,  מערכת הבריאות,  בית החולים סורוקה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
24.02.2020, 20:24

מסכימה עם כל מילה. בסקר על השחיקה במערכת הבריאות עמדו בראש הרשימה דווקא הרוקחים, מקצוע שרבים, גם במערכת הבריאות , רואים אותו כשקוף .

24.02.2020, 23:41

דברי חכמה כתבת, נראה על איזה אזניים יפלו.

25.02.2020, 06:13

אילנה כהן תיארה את המצב כ- לשאוף לרמה של ארה"ב עם האמצעים והתנאים של אוגנדה .
יותר ממתבקש- נידרש ! - להתגבר על המחסומים והחשדנות ההדדית בין האיגודים המקצועיים של האחיות והרופאים במטרה לשתף פעולה פעולה לתיקון המצב המוכר לכולנו.

אנונימי/ת
25.02.2020, 07:44

שתיקתה של הכנרית במעמקי המכרה

25.02.2020, 09:15

זאב מחזק את מילותיך
כל מילה בסלע המציאות הכואבת והחולה
הפוליטיקאים אינם בענין הרפואי עד אשר יזדקקו לכך
אין מבין
אין מושיע
ואין עם מי לדבר
חבל מאד
זאב.המשך בדרכך רק כך הצודקים שורדים ואולי משנים.אולי.אשרי המאמין.
תחזקינה ידיך ומילותיך כדורבנות.

אכן מציאות עגומה!!! רק ועדת חקירה ממלכתית תוכל לקדם פתרונות.
כתבה חשובה ומוחשית.

אנונימי/ת
25.02.2020, 12:56

עוד כתבה. סקירה המציינת את הידוע לכל. ויחד עם זאת ההסתדרות הרפואית עומדת בעינה, עם אוזלת היד, עם חוסר היכולת להתאגד ולהבהיר מהו הקו האדום.
כל כך הרבה שינויים דרושים - ושום מעשים אופרטיבים

25.02.2020, 14:24

מילים כדורבנות!
יישר כח. הכל אמת ויציב.

זאב חברי וידידי,
מילותיך כה צודקות אך גם מרגיזות ומרתיחות !
לטעמי , שום ועדת חקירה (ואפילו תיקרא "ממלכתית") ומסקנותיה לא תועיל !
וזאת למה ?
הרי התשובות ידועות לנו , אנו המומחים לבריאות העם, מזה שנים רבות !
ואם התשובות ידועות - קביעת מדיניות בריאות ציבורית מתוקצבת וארוכת טווח (כולל כמובן הכשרה ותקנון כ'א מקצועי בהתאמה לגידול האוכלוסיה והזדקנותה ! ) - מדוע המסקנות אינן מיושמות ? ?
התשובה לכך, נעוצה חד-משמעית עובדתית , בכך שאיש מבין מקבלי ההחלטות בממשלה ובכנסת אינו חשוף אישית למצוקות המערכת,
כן, מרבית ה"קברניטים" לא חש אישית במצוקות המערכת, לא הוא , לא משפחתו, ולא נושאי כליו !
האם יש צורך בהדגמה - שר הבריאות הנוכחי בממשלת המעבר יכול לשמש דוגמה קלאסית לדבריי, הלא כן ? ?
אם כך - כיצד תוושע המערכת ?
איני פסימי - לאחרונה, העם ידע להוכיח בהפגנות ה"קוטג'" ההמוניות, כיצד להביע בהצלחה את מצוקתו, בדרך שהשפיעה על ה"קברניטים"....
האם שורת הפגנות המוניות מאורגנות היטב של חברי מכלול מקצועות הרפואה יחד עם מטופליהם הרבים מספור ומצוקותיהם - הן המוצא היעיל היחידי ?
אני תקווה, שימצאו ה"קברניטים" שיטו אוזן קשבת למצוקה עו'ד קודם לכך וירתמו אפקטיבית לשיקום המערכת !
פרופ' תיאו דב גולן.

אנונימי/ת
25.02.2020, 17:17

הפגנות ה"קוטג'" ההמוניות התרחשו לפני 9 שנים בערך. ממש לא לאחרונה. העם אולי הצליח להביע את מצוקתו, אבל לא יצא מזה שום דבר.
אתה יכול להרשות לעצמך להיות פסימי במצפון נקי.

אה... ואת ה"קברניטים" אנחנו אלה שבוחרים. לקוות שימצאו הקברניטים שיטו אוזן וגו', אומר לקוות שהעם יתחלף

אנונימי/ת
25.02.2020, 19:24

קברניטי הר"י הנכבדים אנא החליטו:
1. את מי אתם מייצגים- את הרפואה הציבורית או את הרפואה הפרטית?
2. באיזה אמצעים אתם נלחמים- במלים או במעשים?