חדשות

רוב הכסף לתכנית לקיצור תורים בבתי החולים הציבוריים הגיע לרפואה הפרטית

63% מכספי התכנית, 441 מיליון שקל, הגיעו לבתי החולים הפרטיים ובהם "אסותא" בבעלות "מכבי", "הרצליה מדיקל סנטר" ולקליניקות פרטיות נוספות | נרשמה ירידה בהיקף ההוצאה הפרטית של מבוטחי הקופות למימון ניתוחים פרטיים

אסותא אשדוד. ראשי "המחנה הדמוקרטי" סימנו את הוצאת בתי החולים הפרטיים - ביניהם אסותא אשדוד ומדיקל סנטר, מבעלות קופות החולים צילום: ויקיפדיה

רוב הכסף בתכנית לקיצור תורים לא הגיע לבתי החולים הממשלתיים והציבוריים. 63% מהתקציב לנושא זה הגיע לרפואה הפרטית, כך דיווח אתמול (ב') היומון כלכליסט בכתבה של אדריאן פילוט.

התכנית לקיצור תורים היא מתכניות הדגל של סגן שר הבריאות ליצמן ושל הממשלה. מטרתה לצמצם בהוצאה הפרטית לבריאות ולהקטין את הוצאות משקי הבית הזורמות לשב"ן - שירותי הבריאות הנוספים, המשלימים, כמו "כללית פלטינום" ו"מכבי שלי". אלא שהיא לא מצליחה להגשים את היעד השני שלה: לחזק את הרפואה הציבורית באמצעות חיזוק בתי החולים הממשלתיים.

בדיווח נמסר על בסיס נתוני משרד הבריאות (נכון למחצית הראשונה של 2018) כי 63% מהכספים של התכנית, 441 מיליון שקל, הגיעו לבתי החולים הפרטיים ובהם "אסותא" שבבעלות "מכבי"; "הרצליה מדיקל סנטר" ולקליניקות פרטיות נוספות אך לא לבתי החולים הממשלתיים והציבוריים.

משרד הבריאות ביצע בחינה ראשונית של הנתונים ברבעון הראשון של 2018. אלה הצביעו על כך ש־53% מתוך 420 מיליון שקל שהוציאו הקופות כדי להסיט ניתוחים מהמערכת הפרטית לציבורית הגיעו בכל זאת לגופים הפרטיים. מנתוני המחצית הראשונה של 2018, כלומר בתום שני רבעונים, מתברר כי המצב הידרדר יותר.

עם זאת נמסר בדיווח, הנתונים מראים שכתוצאה ישירה מהתכנית לקיצור תורים בשילוב "חוק הצינון" האוסר על רופאים לנתח באופן פרטי מטופלים שהגיעו אליהם דרך המערכת הציבורית, נרשמה ירידה בהיקף ההוצאה הפרטית של מבוטחי הקופות למימון ניתוחים באמצעות שב"ן (במערכת הפרטית).

מדובר בסכום של כ־460 מיליון שקל  ונושא זה מעיד על כך שההוצאה לשב"ן לצורך ביצוע ניתוחים במחצית הראשונה של 2018 נחתכה ב-50% לעומת המחצית הראשונה של 2015. דוגמה: בקרב מבוטחי "מאוחדת", ההוצאה על שב"ן ירדה ב־42% במחצית הראשונה של 2018 לעומת התקופה המקבילה ב־2015. בקרב מבוטחי "מכבי" הירידה הגיעה ל־58% באותה תקופה. לא כל קופות החולים השקיעו משאבים זהים בתכנית זאת.

עוד עולה מהנתונים למחצית הראשונה של 2018 כי "מכבי" היא הקופה שהחליטה להשקיע הכי הרבה בהמרת כספים ציבוריים בפרטיים והקצתה לתכנית יותר מ־280 מיליון שקל. 80% מהכסף יועד לרשת "אסותא", הרשת שבבעלותה. ה"כללית" השקיעה 240 מיליון שקל ו"מאוחדת" ו"לאומית" עם 100 מיליון שקל ו־83.4 מיליון שקל, בהתאמה.

בכירים במערכת הבריאות הודו כי התקצוב לקופות החולים במסגרת סל הבריאות חסר, בלשון המעטה. כל קופה העמידה תקציב לתכנית על פי שיקוליה. בסך הכל גדלה ההוצאה על ניתוחים באמצעות הסל (מימון ציבורי) בכ־703 מיליון שקל.

התכנית לקיצור תורים נולדה בספטמבר 2016 כשהוחלט להקצות לה 650 מיליון שקל ב־2017 ו-800 מיליון שקל ב־2018.

נושאים קשורים:  התכנית לקיצור תורים,  רפואה פרטית,  בתי חולים פרטיים,  אסותא,  מדיקל סנטר,  שב"ן,  חדשות,  מכבי,  שירותי בריאות כללית
תגובות
16.01.2019, 23:37

הנתונים האלה משקפים את חוסר הכשרון ואי-ההתאמה של העומדים בראש משרד הבריאות לתפקידם.
כל נער בן 17 העומד בפני המבחנים הפסיכומטריים היה מזהה את התוצאה שליצמן ובר סימן טוב כשלו לחזות.
האשמה כולה על משה בר סימן טוב. ליצמן הוא זונה פוליטית שיעשה הכל כדי לינוק את לשד תקציב המדינה ומשרד הבריאות על מנת להיטיב עם קהל בוחריו החרדים. משה בר סימן טוב, לעומת זאת, הוא איש מקצוע, איש כלכלה שנשבה בין ענייני הרפואה ללא הבנה מינימלית מה דורשת מערכת בריאות. מנכ״ל משרד הבריאות היה באופן מסורתי רופא שמכיר את חוליי המערכת ויודע לאן לתמרן. בר סימן טוב הכלכלן היה צריך להבין שהוא לא מבין איך לתפעל את המערכת וכי אינו יודע להיות הבלם של ליצמן שמבין עוד פחות ממנו. במקום זה, שיחקו השניים במערכת הבריאות משל היתה משחק ״מונופול-רפואה״.
ספינת הדגל של השניים היא רפורמת הבריאות במסגרת חוק ההסדרים. צריך מהר להטביע את הספינה הזאת ולמצוא 2 קברניטים שידעו לנווט את ספינת הבריאות לחוף מבטחים.
ברוך שפטרנו משני אלה!?

אנונימי/ת
17.01.2019, 06:30

דווקא אני, מנתח מהצפון הפריפרי, מאוד נהנה ממצב זה. המבוטחים שלי במכבי ומאוחדת נהנים משירות פרטי, יודעים מי מנתח אותם, שירות VIP בבתי החולים הפרטיים ובלי לשלם אגורה !
המפסידים הם הכרישים הגדולים של הכירורגיה, אלה המקושרים ומקצצי הרגלים של מנתחים צעירים, וטוב שכך.
בבית החולים שלי קיים שירות קיצור תורים כך שהחולה לא משלם אבל התגמול לצוות הוא שליש ! פה המפתח להגדלת הציבורי, קרן המחקרים צריכה להיות הרבה יותר נדיבה ויוזמת, על מנת שמנתחים בשלב הביניים כמוני יפנו את החולים בתוך בית החולים הציבורי.