חדשות

באיזו קופת חולים זמינות גבוהה יותר לרופאי משפחה, ילדים ונשים?

נתוני הזמינות לרופאי משפחה, ילדים ונשים בארבע קופות החולים הוצגו בדו"ח של משרד הבריאות: פער בולט בין זמינות השירותים במרכז הארץ לבין ערי הפריפריה

תורים בקופות החולים. כותבי הדו"ח מעריכים כי הפערים בבריאות ימשיכו להעמיק בעקבות המלחמה (צילום: "פלאש 90")

נתוני הזמינות לרופאי משפחה, ילדים ונשים בארבע קופות החולים פורסמו הבוקר (ב') ב"ידיעות אחרונות". את הנתונים אסף משרד הבריאות ב-40 ערים בישראל. הם מציגים את מספר השעות של כל רופא באחד משלושה התחומים הנ"ל לכל 1,00 מבוטחי הקופה שאותה הוא משרת. ניתוח הנתונים מאפשר להעריך את משך ההמתנה לתור לאותם רופאים.

בדיווח מאת כתב העיתון רותם אליזרע ממוחש הפער בין זמינות הרופאים במרכז הארץ לבין ערי הפריפריה. באזורים בהם מספר מבוטחים קטן יותר - הפערים בין הפריפריה למרכז מצטמצמים. ועדיין השירותים בתל אביב ובירושלים זמינים יותר.

הנה כמה דוגמאות:

ירושלים: 24.65 שעות עבודה של רופא ילדים לכל 1,000 מבוטחי "מכבי", לעומת 10.91 שעות ל-1000 מבוטחים ב"מאוחדת". המשמעות היא: זמן ההמתנה לרופא ב"מכבי" קצר יותר.

באר שבע: בקופת חולים כללית זמינות הרופאים נמוכה ביחס לאזורים עם מספר מבוטחים דומה במרכז הארץ. בתל אביב זמינות שעות השירות של רופא משפחה - 19.7 שעות רופא ל-1,000 מבוטחים, בירושלים 19.4 שעות ובבאר שבע רק 14.7 שעות רופא ל-1,000 מבוטחים.

בנצרת והסביבה: זמינות נמוכה יותר - 14.8 שעות רופא ל-1,000 מבוטחי ה"כללית".

באשקלון: 11.9 שעות רופא משפחה ל-1,000 מבוטחים של "מכבי" ובחדרה 15.1 שעות ל-1,000 מבוטחי הקופה.

בדיווח נמסר כי את הדו"ח הכין ניר קידר, סמנכ"ל בכיר לתכנון אסטרטגי וכלכלי במשרד הבריאות, יחד עם עמית שריר, אבידן כהן ורייצ'ל ברנר שלם. קידר אמר: "אנחנו רואים שקופות החולים מתחרות על המבוטחים בתחרות שלילית בעוד ושאנחנו רוצים שהתחרות תהיה חיובית. בעקבות נתונים אלה אמורות קופת החולים לבוא למבוטח שלהן ולהציג את זמינות רופאים בכל עיר וכך ישתכנעו מבוטחים להישאר או לעבור לקופה אחרת".

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן הוסיף: "התחרות בין קופות החולים היא בריאה, היא לטובת המבוטחים וצריכה להיות בתחומים שחשובים להם. בזכות הגברת התחרות החיובית, קופות החולים המתחרות על לב המבוטחים משפרות את השירות לציבור ומתאימות אותו לצרכים המשתנים שלו. משרד הבריאות ממשיך במהפכת השקיפות כדי להנגיש את המידע הרלוונטי לגבי מתן שירותי הרפואה בין קופות החולים. משרד הבריאות יוכל כך לעקוב אחרי ביצועי הקופות וללמוד מכך את הנדרש לשפר ולייעל".

נושאים קשורים:  זמינות שירותים רפואיים,  קופות החולים,  פערים בבריאות,  חדשות,  ניר קידר,  דו"ח משרד הבריאות
תגובות

Shmueli A., Nissan-Engelcin E., Pliskin J., Leshno M., The inverse
relationship between the availability of community physicians and health needs in Israeli cities: A failure of the Israeli risk-adjustment mechanism? Economic Quarterly, 57:449-466, 2010 (Hebrew).
במאמר הזה מלפני 8 שנים הראינו שבישובים עניים (וחולים) אין תחרות כי הקופות לא נכנסות בגלל שמבוטחים חולים מהווים הפסד כספי לפי נוסחת הקפיטציה. בישובים עשירים (ובריאים) - התחרות גבוהה. הבעיה אינה מידע למבוטחים אלא נוסחת הקפיטציה שאינה מתגמלת את הקופות כיאות על מבוטחים קשישים וחולים.

אנונימי/ת
15.01.2019, 01:21

יש הסבר חלופי לממצאים שלכם: הצד החזק במערכת היחסים שבין "הרופאים היקרים" לבין קופות החולים הוא "הרופאים היקרים", והם אלה שמתעקשים לעבוד באזורים בהם הם יכולים לייצר סינרגיה בין עבודתם הציבורית לעבודתם הפרטית באופן שממקסם את הכנסתם. מכיוון שפערי ההכנסה בין העבודה הפרטית לציבורית הם עצומים, הסיכוי ששינוי בנוסחת הקפיטציה יוכל להשפיע על העדפות המיקום של "הרופאים היקרים" הוא קלוש.

בהערת שוליים אפשר להוסיף שמעבר לאפקט ההכנסה, נדמה שישנם פרמטרים נוספים שגורמים לרופאים להעדיף לעבוד עם אוכלוסיות חזקות על פני חלשות, כמו היענות לטיפול ואימוץ טכנולוגיות חדשות, ובנוסף, כמובן, העובדה שהרופאים עצמם שייכים לאותן אוכלוסיות חזקות ומן המפורסמות שאנשים מעדיפים אינטראקציה עם אנשים דומים להם ככל האפשר (וכמובן אנחנו מדברים על משפחות ומגורים וחינוך ילדי הרופאים).

15.01.2019, 08:00

האם למישהו יש לינק לדוח המקורי ?תודה