חדשות

"שיבא": מכשיר חדשני לטיפול בתעוקת חזה לחולי לב שלא הגיבו לטיפול אחר

הטיפול באמצעות EECP/ ECPT מומלץ ביותר על ידי איגודי הקרדיולוגיה האמריקאי והאירופאי, מהווה תחליף לניתוח ומפחית את תעוקת החזה ואת הצורך באשפוזים

טיפול באמצעות ECPT/EECP ב"שיבא". צילום: דוברות בית החולים

המרכז הרפואי שיבא הודיע אתמול (ד') על רכישת מכשיר חדש לטיפול בתעוקת חזה. ה-EECP/ ECPT מהווה תחליף לניתוח וגם מענה עבור אלפי חולי לב שעד כה לא הגיבו לטיפול אחר.

השימוש במכשיר אושר בישראל בעקבות אישורים שניתנו על ידי ה-FDA ורשויות בריאות באירופה, אלא שהוא לא הוכלל בסל הבריאות בישראל. כמה קופות חולים ומבטחים פרטיים מממנים את הטיפול.

תעוקת חזה (אנגינה פקטוריס) נגרמת בשל היצרויות ו/או סתימות בעורקים המובילים דם ללב. חולים אלה סובלים מכאבים בחזה שלעתים מלווים גם באי ספיקת לב. הסימפטומים מופיעים בדרך כלל לאחר מאמץ, ולעיתים גם בהתרגשות ואף  במנוחה.

הטיפולים המקובלים במחלה זו הם תרופתיים או בצנתור לב והרחבת העורקים המוצרים באמצעות בלון והכנסת תומכנים וכן ניתוח מעקפים שבו עוקפים את ההיצרויות או הסתימה על ידי כלי דם שנלקח מהרגליים או מבית החזה של החולה.

אולם, למרות ההתקדמות שחלה בשנים האחרונות בטיפול בחולי אנגינה פקטוריס, עדיין כ-15% מהם אינם מגיבים לטיפולים המקובלים וממשיכים לסבול מתעוקת חזה לעתים קרובות, גם לאחר שעברו מספר צנתורים ואפילו ניתוחי מעקפים.

פרופ' חנוך הוד, שאחראי על מרפאת תעוקת החזה ב"שיבא" ומי שהקים  וניהל  בעבר את היחידה לטיפול נמרץ לב, אמר: "אותם 15% מהחולים מייצגים קבוצת חולים הסובלת מתעוקת חזה עמידה לטיפול (Refractory Angina). ככל שהאוכלוסיה מזדקנת, מספרם עולה ועל כן כה חשוב למצוא מענה עבורם.

"הטיפול באמצעות ECPT/EECP נמצא בשימוש בארה"ב ובאירופה שנים רבות והוא המומלץ ביותר על ידי איגודי הקרדיולוגיה האמריקאי והאירופאי. הטיפול משפר את איכות החיים ואת תפקודם של מיליוני חולים בעולם (בישראל כאמור מדובר בכמה אלפים) ומפחית את תעוקת החזה והצורך באשפוזים. עד 80% מהחולים האלה מגיבים היטב לטיפול באופן מיידי ו-65% מגיבים היטב גם לאחר שלוש שנים".

יתרון נוסף לשיטת טיפול זו, הוסיף פרופ' הוד, שאיננה פולשנית. בטיפול מזרימים דם מאזור הגפיים התחתונות לעורקי הלב החולים, בעזרת ניפוח חיצוני של כריות אוויר המולבשות על הגפיים התחתונות. כך משפרים את זרימת הדם לעורקי הלב החולים וגורמים ליצירת נימיות דם חדשות ופתיחה של מעקפים טבעיים באזור העורקים החולים. "זה טיפול אמבולטורי שאיננו מצריך אשפוז ונמשך כשעה. נדרשים 45-35 טיפולים כאלה כדי להביא את החולה למצב מיטבי", הסביר פרופ' הוד.

ייחודיותו של הטיפול ב"שיבא" היא גם בכך שחולים אלה משלבים פעילות גופנית במסגרת המכון לשיקום הלב – תכנית המשלבת פעילות גופנית והשגחה של צוות רפואי.

נושאים קשורים:  פרופ' חנוך הוד,  מרפאת תעוקת החזה ב"שיבא",  חדשות,  EECP/ ECPT
תגובות
אנונימי/ת
10.01.2019, 14:59

יש בשוק ציוד דומה של שרוול מתנפח עם מספר תאים שמיועד לטיפול בבצקות ברגליים או ב-PVD. לא ברור על מה המהומה.

11.01.2019, 11:14

מי שכתב כי " המכשיר מהווה תחליף לניתוח" חטא כיפליים. חטא לאמת ובעיקר לרבים מהחולים המיועדים לניתוח , אלו שעדיין אינם בטוחים ויקנו ללא היסוס את
"התחליף לניתוח הזה" ,אשר אין ספק כי מחר יקשט את עמודיו של עיתון ידיעות אחרונות. הכתב של העיתון שכולם מכירים אותו, יוסיף לידיעה המדהימה הזו את פרושו שלו וכך הטלפון השבור ימשיך להתגלגל לו כאשר הוא גורם לנזק רב לחולים הממתינים לניתוח לב.
בהיותי מנתח לב קרוב ל40 שנה הנני מוכן להמר כי הסיכוי שהמכשיר(אגב, אין בכוונתי להפחית בחשיבותו של המכשיר)יחליף את הניתוח זהה לסיכוי כי בעוד שנים ספורות נראה כאן מכוניות אוטונומיות תחת אלו האנושיות.
זו אינה חוכמה לכתוב. צריך לקחת אחריאות על המילים.
למילים יש כח.

אנונימי/ת
11.01.2019, 13:50

יפה כתבת ד"ר האופטמן! לא יתכן שעיתון/אתר מרשתת רציני כDoctors Only יתנהל כעיתון ידיעות אחרונות/אתר וואלה. יש לדייק במילים, לדייק בעובדות, האם ניתן להביא ציטוטים מן הספרות הרפואית , לדאוג קצת ל...נו..evidance based מדיצינה...בקיצור, להיות רציניים...

18.10.2019, 12:31

יש עשרות פרסומים בספרות הרפואית המובילה שהראו שיפור משמעותי בתעוקת חזה של המטופלים
המחקרים בוצעו במס מרכזים מובילים בארצות הברית כמו BRIGHAM
MAYO ועוד
כמובן גם פירסומים בעיתונןת מדעית מובילה באירופה
ויש גם פירסומים מישראל
מספיק להקליד בPub med : external counterpulsation

אנונימי/ת
18.10.2019, 12:34

הטיפול מיועד להחליף ניתוח לאותם חולים שאינם יכולים לעבור ניתוח אם זה בגלל סיכון ניתוחי גדול או אנטומיה לא מתאימה בדרך כלל המנתחים סירבו לנתח את החולים
זו ההגדרה של REFRACTORY ANGINA
לפי ארגון הקרדיולוגי האירופאי והאמריקאי

11.01.2019, 15:29

not new at all, had one in my office 10 years ago,lost popularity long time ago, marginal results and might give false hope, good mostly for headlines.

אנונימי/ת
11.01.2019, 16:41

השאלה מה התוצאים עם Adherence גבוה.

אנונימי/ת
18.10.2019, 12:38

מדובר ב35 טיפולים של שעה אמבולטורים
התוצאות שמופיעות בכתבה הן בגמר הטיפול וכ3 שנים לאחר מכן
התוצאות פורסמו בעיתונות קרדיולוגית מובילה ממרכזים מובילים