חדשות

תינוק עם סוכרת אובחן 12 שעות מיד לאחר הלידה ב"אסף הרופא"

מקרה של סוכרת מולדת מתרחש בשיעור של לידה אחת ל-400-200 אלף לידות ולרוב מופיע על רקע גנטי

תינוק (צילום: אילוסטרציה)
תינוק בפגייה. העברת פג בין בתי חולים מסכנת את חייו (צילום: אילוסטרציה)

מקרה נדיר במרכז הרפואי אסף הרופא-שמיר: השבוע, כך מסר בית החולים, אובחן תינוק בן יומו עם סוכרת מולדת - כ-12 שעות בלבד לאחר שנולד. הוא חובר מיד למד לניטור סוכר רציף ולמשאבת אינסולין. בית החולים הדגיש כי מקרה כזה מתרחש בשיעור של לידה אחת ל-400-200 אלף לידות, ולרוב מופיע על רקע גנטי.

התינוק נולד בשבוע ה-37 להריון במשקל 2.2 ק"ג - משקל נמוך יחסית, ולכן חייב מעקב של ערכי הסוכר, מעקב שגרתי הנעשה לתינוקות שנולדים במשקל נמוך.

"לפעמים בימים הראשונים לחיים, יש רמות סוכר גבוהות הקשורות לזיהום, לסטרס או לתרופות שהאם נטלה, ולרוב מצב זה חולף לאחר 72 שעות", הסבירה ד"ר מרינה רחמיאל, מנהלת היחידה לאנדוקרינולוגיה ולסוכרת ילדים ונוער בבית החולים.

אולם, בתינוק שנולד השבוע, רמת הסוכר לא ירדה ובבדיקות נוספות, אובחנה סוכרת מולדת. "כאשר המחלה מתבטאת כאשר התינוק הוא מתחת לגיל חצי שנה", הסבירה ד"ר רחמיאל, "הסיבה לכך היא חוסר באינסולין. הוא נגרם מפגם גנטי מולד שיכול להיות זמני או קבוע. הבדיקה הגנטית יכולה לאבחן ב־80%-60% מהמקרים אם מדובר בפגם קבוע או חולף. אם זו צורה קבועה, יש מקרים שבהם אפשר בכל זאת לטפל בכדורים ולא בהזרקה של אינסולין".

הורי התינוק הם מראשון לציון. שניהם דיווחו כי הם ללא עבר סוכרתי וזה ההריון הראשון של הזוג. ההריון עבר בצורה תקינה והאישה מסרה כי גם ביצעה את הבדיקות האפשריות, כולל בדיקה גנטית, בליווי צמוד של סגן מנהל מחלקת יולדות ב"שמיר", ד"ר מיקי מוסקוביץ'. בשבוע ה-37, כאשר נראה היה שמשקלו של התינוק נמוך, הוחלט על זירוז. הלידה עברה בשלום. רק בתינוקיה בוצעו הבדיקות שבהן עלה החשש לסוכרת.

ד"ר איילת ליבנה, רופאה בכירה במחלקת פגים ב"שמיר", ציינה כי מאחר שלרוב הרקע לסוכרת הוא בעיה גנטית, נשלחה בדיקה גנטית למעבדה מיוחדת בחו"ל.

נושאים קשורים:  ד"ר איילת ליבנה,  ד"ר מרינה רחמיאל,  סוכרת מולדת,  מקרה נדיר,  המרכז הרפואי אסף הרופא-שמיר,  חדשות
תגובות