חדשות

שירות חדש ב"ליס": ניתוח קיסרי עם סיכות נמסות ופחות כאב

לסיכות נמסות יתרונות רבים: סגירה מהירה של החתך ללא צורך בהסרת הסיכות, כאב נמוך עוצמה ותוצאה אסתטית טובה יותר

ד"ר שרון מסלוביץ, "השיטה מתאימה לרוב הניתוחים הקיסריים". צילום: ליאור צור

בית החולים ליס לנשים וליולדות שבמרכז הרפואי איכילוב תל אביב מציע ליולדות בניתוח קיסרי תפרים ב"סיכות נמסות" - סיכות שדכן העשויות מחומר נספג שנועדו לקרב את שולי החתך מתחת לעור ולא על פניו.

לסיכות נמסות יתרונות רבים: סגירה מהירה של החתך ללא צורך בהסרת הסיכות, כאב נמוך עוצמה ותוצאה אסתטית טובה יותר. החומר הנמס של הסיכות עשוי מפולימר (חומר סינתטי) הקרוי polyactide polyglycolide. חומר זה נעכל ונעלם מן הגוף על ידי תאי מערכת החיסון במשך כ-100 ימים, זמן אופטימלי לריפוי מלא של הצלקת טרם היעלמות הסיכות.

לדברי ד"ר שרון מסלוביץ', מנהל מיון נשים ויולדות וסגן מנהל בית החולים ליס: "המראה הסופי של הצלקת תלוי במספר הניתוחים בעבר ובעיקר באופן ההצטלקות של הגוף, אך ניתן לומר שהתוצאה האסתטית במרבית המקרים היא טובה יותר מהסיכות הרגילות. עם ההתאוששות לאחר הניתוח קיסרי גם אפשר להתקלח כרגיל ואין צורך להשתמש בסבון מיוחד או במשחות".

ניתוח קיסרי, שבו מתבצע חיתוך דופן הבטן לשם לידה, הוא הניתוח השכיח ביותר ברפואה והוא מבוצע בכ-30%-20% מהלידות. עד כה היו קיימות שתי צורות לסגירת החתך העורי בניתוח קיסרי. האחת, בסיכות מתכת, שנחשבת לדרך המהירה והקלה ביותר ויתרונותיה הניסיון הרב, מהירות הסגירה והאפשרות להוציא סיכה אחת או שתיים אם מתפתח זיהום. חסרונות השיטה:  לעתים הסיכות "נתפסות" ומסבות כאב ואי נוחות וכן יש צורך בהסרת הסיכות לאחר כחמישה עד שמונה ימים, כאשר התוצאה האסתטית לא מספיק טובה.

השיטה המקובלת השנייה היא באמצעות תפר עורי שנספג באמצעות חוט עדין. היתרונות הם קירוב מצוין של שולי החתך, אין צורך בהסרת התפר (משום שנספג) וההליך פחות כואב. החסרונות: פעולה המאריכה משמעותית את זמן הניתוח, דורשת מיומנות וניסיון, כרוכה לעתים בשיעור גדול יותר של דימום מתחת לצלקת ואף זיהום עקב מעברים רבים של המחט וחוט התפירה בשולי החתך.

כעת, כאמור, מוצעת אפשרות נוספת ליולדות בשירות חדש ללא עלות נוספת שיוצע לכל אישה שמתאימה לכך.

"רוב הניתוחים הקיסריים מתאימים לסגירה על ידי סיכות נמסות אך בניתוחים קיסריים מורכבים או צלקות מרובות, עקב ניתוחים חוזרים, תוצאת הסגירה פחות טובה ולכן בניתוחים אלה נמליץ בדרך כלל על סגירה בסיכות רגילות", מבהיר ד"ר מסלוביץ.

נושאים קשורים:  ניתוח קיסרי,  סיכות נמסות,  בית החולים ליולדות ליס,  ד"ר שרון מסלוביץ',  חדשות,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות