חדשות

קשישים ונכים סיעודיים בפריפריה יוכלו להמיר את גמלת הסיעוד שלהם בכסף

על פי הצעת חוק של הביטוח הלאומי יתאפשר למי שזכאי לגמלת סיעוד ואין שירותי סיעוד זמינים באזור מגוריו, לקבלה ללא תנאים נוספים

קשישים (צילום: אילוסטרציה)

על פי הצעת חוק ממשלתית שיזם הביטוח הלאומי, קשישים ונכים סיעודיים בפריפריה יוכלו להמיר את גמלת הסיעוד שלהם בכסף. מטרת הצעת החוק היא להקל על מי שזכאי לגמלת סיעוד ומתגורר בפריפריה במצב שבו אין שירותי סיעוד זמינים באזור מגוריו. אתמול (ג') הובאה הצעת החוק לדיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת והיא אושרה לקריאה שנייה ושלישית.

כיום בישראל כ־170 אלף זכאים לגמלת סיעוד, המשמשת בעיקר למימון שירותי טיפול סיעודי בבית הזכאי (94% מסך ההוצאה). הגמלה משולמת בדרך כלל ישירות לנותן השירות והמרתה לקיצבה המשולמת ישירות לזכאי הותנתה עד כה בשני תנאים מצטברים: היעדר שירותי סיעוד זמינים באזור מגוריו של הזכאי ומגורים משותפים עם בן משפחה המטפל בו.

ניסיון הביטוח הלאומי ביישום החוק לימד כי תנאי זה, שלעתים קרובות איננו בשליטת הזכאי לגמלה, עלול להוביל למצבים שבהם מחד הוא איננו מקבל שירותי סיעוד ומאידך גם לא יכול להמיר את הגמלה בכסף. מסיבה זאת יזם המוסד לביטוח לאומי את הרעיון לבטל את התנאי הקיים עתה ולאפשר תשלום גמלת סיעוד ישירות לזכאי, כאמור אם אין שירותי סיעוד זמינים וללא תלות במגורים עם בן משפחה.

בנוסף, עד כה הותנתה ההמרה בכך שהזכאי לא קיבל שירותי סיעוד במשך 60 ימים מיום הזכאות לגמלה. הצעת החוק שאושרה תבטל גם התניה זו ותקבע כי בהיעדר שירותי סיעוד זמינים, הגמלה תשולם ישירות לזכאי החל ממועד הזכאות, כלומר שבעה ימים לאחר הגשת התביעה.

בסיום הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף: "משמח מאוד לראות שהמוסד לביטוח לאומי עוקב אחרי המתרחש בשטח ומקדם חקיקה לשיפור השירות לאזרח".

נושאים קשורים:  גמלת סיעוד,  קשישים,  פריפריה,  הביטוח הלאומי,  חדשות,  שירותי סיעוד
תגובות