חדשות

החוק להגבלת פרסום ושיווק מוצרי טבק עבר בקריאה ראשונה בכנסת

לאחר שכמעט הוסרה מסדר היום ובלחץ של סגן שר הבריאות וח"כ יהודה גליק, אישרה הכנסת בקריאה ראשונה את הצעת החוק הדרמטית

ח"כ יהודה גליק. איים להצביע נגד "חוק הלאום". צילום: פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה אמש (ד') סוף סוף בקריאה ראשונה את הצעת החוק להגבלת הפרסום והשיווק של מוצרי טבק.

ברגע האחרון כמעט שהוסרה הצעת החוק מסדר היום (בערב הדיונים וההצבעות המרתוני האחרון לפני יציאת הח"כים לפגרת קיץ) אבל כאשר נודע הדבר בלשכת סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, הוא טרח לפרסם הודעה מיוחדת לתקשורת שבה נאמר: "סגן שר הבריאות ליצמן מתנגד להסרת הצעת החוק להגבלת הפרסומות והשיווק של מוצרי טבק. נדהמתי לשמוע שמזכירות הכנסת מתכוונת להסיר מסדר היום במליאה את הצעת החוק של ח״כ איתן כבל וחברי כנסת נוספים. הודעתי מיד למזכירות הכנסת על התנגדותי וכי יש להצביע עליה עוד היום כמתוכנן וללא דיחוי.

״הצעת החוק חשובה להמשך המאבק הנחוש של משרד הבריאות בעישון ובנזקיו", ציין ליצמן, "עלינו להשלים את הליך החקיקה בהתאם לסיכום עם הקואליציה".

הצעת החוק של הח"כים איתן כבל (המחנה הציוני) ויהודה גליק (הליכוד), שאומצה על ידי משרד הבריאות, הוגדרה על ידי הגופים הנאבקים בתופעת העישון "הצעד הדרמטי ביותר שנעשה בעשור האחרון במסגרת המלחמה בטבק בישראל, אחרי שנים ארוכות של גרירת רגליים, אי עשייה, וטרפוד חוקים למניעת עישון".

בדיווח ב"דה מרקר" נמסר כי רק לאחר שח"כ גליק איים להצביע נגד "חוק הלאום", עלתה הצעת החוק שלו להצבעה ואושרה פה אחד (0-41).

על פי החוק, שחייב עוד לעבור שלבים נוספים של אישורים, יחול איסור מוחלט על פרסום, שיווק וקידום מכירות טבק וסיגריות אלקטרוניות, למעט מודעות בעיתונות המודפסת. פרסום בעיתונות המיועדת לילדים ונוער ייאסר. על כל מודעה בעיתונות המודפסת תחויב חברת הטבק לפרסם מודעה נגדית בגודל זהה נגד עישון. נוסחה ייקבע על ידי משרד הבריאות. החוק כולל גם איסור להצגה בפומבי של מוצרי טבק בנקודות מכירה: פיצוציות, רשתות שיווק, ובמרכז חנויות דיוטי פרי.

החוק גם קובע שכל המגבלות החלות על מוצרי טבק רגילים יחולו גם סיגריות אלקטרוניות ובכלל זה איסור עישון במקומות ציבוריים, איסור מכירה לקטינים ופרסום. עד כה לא חלה בישראל רגולציה על סיגריות אלקטרוניות.

משרד הבריאות הוסיף לחוק מגבילה לעניין תכולת הניקוטין בסיגריות האלקטרוניות ל-20 מ"ג למיליליטר נוזל, בדומה לאירופה.

נושאים קשורים:  הצעת החוק להגבלת הפרסומות והשיווק של מוצרי טבק,  חדשות,  מוצרי טבק,  שיווק ופרסום סיגריות אלקטרוניו,  מאבק בעישון
תגובות
21.07.2018, 09:59

הגיע הזמן. חוק מצוין !